21/06/2019

Artis dag

Een ultiem uitje

Vrijdag 21 juni om 9 uur staat de bus voor de woonvoorziening Mozaiek in Amstelveen (Ons Tweede Thuis, OTT) om bewoners  in te laden, liever gezegd de 15 rolstoelen, die hebben tijd nodig. De bewoners zijn meer of minder invalide. Rolstoelen van heel eenvoudig en zwaar tot een moderne (nog zwaardere) met zelfs cruise control.

Het doel is een dagje Artis, verzorgd door Lions Club Amsterdam 1 Host.

Het weerzien tussen de 21 bewoners (door de verzorgers van OTT cliënten genoemd), en de begeleiders (15 Lions en 5 verzorgers van OTT) is warm, het is een herkenning van de vorige jaren, dezelfde gezichten, dezelfde knikjes, dezelfde opmerkingen, dezelfde grapjes, dezelfde rituelen, alleen een andere bestemming..

Om 10.30 uur, na het uitladen, Artis in. Vele dieren maar ook met de oudste eik (meer dan twee honderd jaar) en een ecologische tuin als voer voor de dieren en de geschiedenis vanaf 1828! Veel te ontdekken in Artis!

De  bewoners genieten volop. Van de mensen om hun heen, van het zien van de dieren, van de drie gidsen, die door Artis beschikbaar zijn gesteld en vooral van de olifanten. Het voeren was spectaculair. De baby-olifant ging in het water om de appels de eten. Dat alleen al is een evenement en ontroert velen! Maar daarna ging vader olifant ook te water wat een vloedgolf veroorzaakte die menigeen nat deed worden. Een uitnemend plezier voor de  bewoners.

En dan de voortreffelijke lunch. Een toer om de soms grote rolstoelen te keren en te parkeren bij de tafels. Artis heeft het geweldig voor elkaar gekregen en alles is gelukt . Iedereen heeft genoten van het voortreffelijke buffet.

Lion Albert, namens de organisatie-commissie, dankt in zijn speech vooral de gidsen van Artis, de Artis verzorging, de organisatie van de Lions en de fantastische begeleiders van OTT onder leiding van Sandra. We hebben een fantastische dag gehad. Alles is met fijn gevoel goed afgerond.  We zijn blij met dit uitje.

Dan gaat de dag voor de bewoners weer door in OTT. Daar is Sandra en haar team nog wel even bezig voor ze de bewoners aan de volgende ploeg overgedragen hebben. Dan is ook de dag voor de begeleiders voorbij. En de bewoners genieten nog na, aldus Sandra, die het toch wel een zware dag vond, maar wel met een goed gevoel over dit uitje.

Baus van Mastrigt