27/10/2018

Onze Lionsclub  Amsterdam 1 Host organiseert regelmatig lezingen over een interessant onderwerp aansluitend op onze vergadering in ons vertrouwde restaurant De Veranda te Amsterdam. Zo’n avond is altijd onder het genot van een tweegangen diner en staat dan open voor de partners/vrienden van onze Lionsleden.

Op 15 oktober 2018 kwam Stella van Heezik, hoofd van de afdeling Communicatie, Fondsenwerving & Vrienden van  Stadsherstel Amsterdam een lezing geven over Stadsherstel Amsterdam onder het vertonen van mooie en duidelijke plaatjes. Stadsherstel herstelt de stad al meer dan 62 jaar en heeft al ruim 600 “krotjes” gerestaureerd. Wij kregen een reis door de tijd over het herstel van de stad, waarbij ook restauratieprojecten in Paramaribo werden genoemd. Wij zagen en hoorden hoe monumentale panden bewaard en goed gerestaureerd worden. Dat met elkaar dingen voor elkaar krijgen en wat voor de samenleving doen past natuurlijk ook mooi bij de Lions gedachte. Stella van Heezik vond het daarom ook erg leuk om een vergadering van ons mee te maken en de motivaties van de leden te horen om wat voor een ander te betekenen. Zij vertelde dat Stadsherstel Amsterdam ook uit zo’n soort club is geboren. Het waren betrokken Amsterdammers die zich het verval en leegloop van de binnenstad aantrokken en daar wat tegen gingen doen. Zij vertelde ook dat Stadsherstel inmiddels is uitgegroeid tot een organisatie die zich niet alleen meer inzet voor Amsterdamse woonhuismonumenten maar ook bijvoorbeeld voor forten, scholen, molens, kerken en gemalen in de hele metropoolregio Amsterdam. Via hun website www.stadsherstel.nl word je ook op leuke ideeën gebracht om van het culturele aanbod in de stad gebruik te maken. Echt een aanrader om de website eens te bekijken.